Into The Great Wide Open

In 2020-21 werkte ik als 'eilandkunstenaar' op Vlieland. In deze periode liet ik het eiland zelf een oeuvre maken. Wind, getijde, golven, regen, sneeuw en organismen in de bodem en in het water deden -onder mijn regie - het werk. 

M'n onderzoek leidde me ook naar de kunstenaar Betzy Akersloot Berg (1850-1922), in wiens atelier ik verbleef.

Betzy Akersloot Berg trok de natuur in om zeegezichten, golven, luchten en woeste zee op het doek vast te leggen. Honderd jaar later, realiseert ik nu een serie werken waarin dit zelfde landschap centraal staat. Betzy schildert een golf, ik laat een golf zelf een afdruk maken op een groot aquarelvel.

De wadden, de laatste wildernis in het 'gemaakte' Nederland staan door klimaatverandering en zeespiegelstijging onder druk. Is het wad over een tijd onder water verdwenen? Volgens de filosoof Bruno Latour is de wereld één ecosysteem, een delicaat evenwicht, waarvan alles en iedereen deel uitmaakt. Je kunt er alleen maar over nadenken vanuit het besef van onderlinge verbondenheid. Wij zijn deel van de ecologie en de natuur is niet buiten onszelf. Werken met de natuur en reflecteren op de voelbare veranderingen gaat bij Boterenbrood uiteindelijk ook over ons allemaal. Zoals dat bij Akersloot Berg natuurlijk ook het geval was. Zie ook:

Op verzoek van Into The Great Wide Open werk ik in 2021 als eilandkunstenaar op Vlieland. Mijn werk is altijd het gevolg van onderzoek naar een plek: een park, een vallei, een stadsdeel of in dit geval Vlieland. De uitdagingen waar Vlieland voor staat, de kwetsbaarheid in deze tijd van zeespiegelstijging zijn dringend en actueel. Ik ging op zoek naar fenomenen van het eiland, naar wind en storm, het zoute water, getij, golven, regen, onderwaterleven en micro-organismen in de grond. Zie hier mijn blog.

Partituur van Zoet en Zout
https://intothegreatwideopen.nl/nieuwsbericht/een-update-over-into-the-great-wide-open-2021